Ela – system monitorowania losów zawodowych absolwentów

Ela monitoruje losy zawodowe absolwentów

Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) jest platformą pozwalającą na generowanie raportów dotyczących m.in.: wysokości zarobków absolwentów, czasu poszukiwania pracy etatowej po zakończeniu studiów czy ryzyka bezrobocia. Pozytywną stroną ELA jest możliwość porównania sytuacji absolwentów tych samych kierunków na różnych uczelniach, jak również zbiorcze porównywanie samych uczelni. Do tej pory ukazały się raporty absolwentów z roczników 2014 – 2021.

Co nowego u ELI?

  1. W listopadzie 2023 do raportów charakteryzujących absolwentów studiów I stopnia (raport pt. „Praca a dalsze studia”), które są dostępne w systemie ELA, zostały dodane nowe wskaźniki charakteryzujące proces przejścia między studiami I oraz II stopnia. Wskaźniki te będą prezentowane na trzech poziomach: programu studiów, uczelni i ogólnopolskim;
  • Procent osób, które po ukończeniu studiów I stopnia podjęły studia II stopnia;
  • Procent osób kontynuujących studia na tej samej uczelni;
2. Rankingi międzynarodowe

Od siódmej edycji system ELA udostępnia uczelniom zestawienia z wartościami wskaźników dotyczących ekonomicznych i edukacyjnych losów absolwentów, które używane są w międzynarodowych rankingach uczelni. Obecnie prezentowane są wskaźniki używane w następujących rankingach:

  1. QS World University Rankings i QS Graduate Employability Ranking,
  2. Global Research University Profiles (Ranking szanghajski),
  3. U-Multirank.

3. Ścieżki kształcenia i aktywność zawodowa studentów

Raport „Ścieżki kształcenia studentów”

Zawiera charakterystyki:

  • osiągania kolejnych etapów kształcenia,
  • nasilenia i dynamiki zjawiska modyfikacji ścieżek studiowania (dropout, przerwa w studiowaniu, korekta w studiowaniu),
  • kierunków przepływu osób o zmodyfikowanych ścieżkach studiowania,
  • liczby przestudiowanych semestrów przypadających na jeden dyplom (wskaźnik ten może służyć jako miara nakładów ponoszonych przez uczelnię/ jednostkę w celu wypromowania jednego absolwenta);
Raport „Aktywność zawodowa studentów”

Zawiera charakterystyki:

  • doświadczenia pracy, jej intensywności i uzyskiwanych wynagrodzeń z różnych form pracy na kolejnych latach studiów,
  • rynkopracowe uwarunkowania modyfikacji ścieżek kształcenia studentów – interakcja dropoutu, przerwy w studiowaniu i korekty w studiowaniu z aktywnością zawodową studentów,
  • porównanie rezultatów uzyskiwanych przez absolwentów i dropouterów,
4. Ścieżki kształcenia i aktywność zawodowa doktorantów
Raport „Ścieżki kształcenia doktorantów”

Zawiera charakterystyki:

  • efektywności osiągania stopnia doktora,
  • nasilenia i dynamiki zjawiska porzucania kształcenia (dropoutu) przez doktorantów.
Raport „Aktywność zawodowa doktorantów”

Zawiera charakterystyki:

  • doświadczenia pracy, jej intensywności i uzyskiwanych wynagrodzeń z różnych form pracy w kolejnych latach kształcenia doktorskiego,
  • porównanie rezultatów uzyskiwanych przez wypromowanych doktorów i dropouterów.

Żródło: Poznaj rynek pracy | ELA (nauka.gov.pl)

 

 

Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.
Zgłoś problem na stronie
Zgłoś problem na stronie
Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.
If you have noticed any error on the website (eg something is displayed incorrectly, one of the links does not work) please report it here.
Report the problem on the website
If you have noticed any error on the website (eg something is displayed incorrectly, one of the links does not work) please report it here.
Report the problem on the website