
Temat wykładu: “Poznać, zrozumieć, zaprojektować i zmienić świat.”
Po co , dlaczego, dla kogo? Jak podążając za tymi pytaniami można stworzyć innowacyjne produkty i światową markę?
Dziesiąty, ostatni wykład w ramach Przedsiębiorczości – historii sukcesów poprowadził Pan Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej VOX, założyciel Uniwersytetu SWPS, mecenas wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych.
Temat wykładu: Poznać, zrozumieć, zaprojektować i zmienić świat, zaciekawił mnie od początku. Pomyślałam, że wyczerpujące opisanie w jednym wykładzie tak fundamentalnych zjawisk może być sporym wyzwaniem. Za moment jednak przyszła refleksja, że to co dla mnie jest trudne, dla kogoś innego może być…po prostu oczywiste.
Ktoś mądry (filozof Ludwig Wittgenstein, jak podaje Wikipedia) powiedział (i tutaj sparafrazuję), że to granice języka wyznaczają granice świata. Jak coś nie ma nazwy, to nie istnieje.
Osobiście od jakiegoś czasu skłaniam się do wniosku, że granice naszego pojmowania wyznaczone są przez osobiste doświadczenia. Jeżeli czegoś nie doświadczyliśmy (fizycznie, emocjonalnie, duchowo, jakkolwiek) to prawdopodobne jest, że nie pojmiemy. Ewentualnie ,,ogarniemy’’ temat jedynie intelektualnie. I tutaj dochodzę do sedna wykładu. Jak dla mnie, jego głównym tematem była ciekawość (kolejny wykładowca, który o niej mówił!). Ciekawość życia, świata, doświadczeń. Oraz odwaga, bo skoro przyjmuję perspektywę Pana Piotra, że rozwój jest wtedy, kiedy spotykam się z osobami widzącymi świat inaczej niż ja, oznacza to, że nie boję się weryfikacji swoich założeń czy przekonań. usłyszeliśmy podczas wykładu zachętę aby ciekawość świata wypełniać działaniami, podróżować, poznawać ludzi, robić rzeczy, które wydają się trudne. Dlaczego? Biznesowo podchodząc do zagadnienia – powód jest prosty. Wg Piotra Voelkela, każda skuteczna innowacja zaczyna się ciekawości i pytań: po co? Dla kogo? Dlaczego? W umiejętnym zadawaniu pytań, w uważnym słuchaniu odpowiedzi kryje się klucz do zrozumienia…klientów, biznesu, świata. I w tych działaniach szczególnie dobrzy są humaniści! Chcesz odnieść sukces? Rozwijaj w sobie ciekawość! No i kolejna rada – należy porywać się z motyką na słońce! Tylko mierząc się z rzeczami pozornie niemożliwymi, nieosiągalnymi jesteśmy w stanie … zaprojektować i zmienić świat.
Czyli jednak trzeba doświadczać…?
Dominika Buczkowska (CASiD)
——————————————————————–
The tenth meeting within the subject of Entrepreneurship – Success Stories (PHS) was conducted by Mr Piotr Voelkel, founder of VOX Capital Group, founder of SWPS Univeristy of Social Sciences and Humanities, art connoisseur and promoter of Polish design.
The main topic of the lecture was curiosity – about life itself, life` experiences and the world. And the courage, because like Mr Voelkel said – the personal development happens when I interact with people different than me. It means that I do not afraid of verification of my beliefs or assumptions.
Every innovation is built on curiosity, that lead to asking proper questions: Why? For whom? What for?