Program budowania relacji z Absolwentami/-kami

Program budowania relacji z absolwentami

W Strategii Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2021-2023 znajdujemy deklarację, że: ,,Najlepszym kapitałem i najwyższą wartością Uniwersytetu Wrocławskiego jest wspólnota pracowników, studentów i doktorantów, która utrzymuje stałą więź z absolwentami”. Rozwijanie współpracy z absolwentami i ich aktywny udział w promocji Uniwersytetu jest również jednym z ważniejszych zadań przypisanych do celu strategicznego jakim jest rozwój współpracy z otoczeniem społeczno – gospodarczym.

Budowanie relacji nie jest jednorazowym aktem, wymaga zaangażowania, czasu i przede wszystkim więzi (A. Drapińska, Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s.103.), która powstaje m.in. poprzez identyfikację i realizację obustronnych wartości.

W ciągu najbliższych miesięcy zbadamy oczekiwania i potrzeby naszych Absolwentek i Absolwentów w obszarze utrzymywania relacji z Uczelnią. Postaramy się zidentyfikować najważniejsze wartości i korzyści, które mogą stanowić podstawę pod długotrwałą i satysfakcjonującą relację.

Sprawdziliśmy metodą desk research jak wygląda współpraca z absolwentami na innych, wiodących Uczelniach w Polsce. Po dokładnym przeanalizowaniu otrzymanych informacji przygotowaliśmy ankietę, w której pytaliśmy nasze Absolwentki i naszych Absolwentów o zdanie w tym temacie.

Co wydarzy się później? Wyniki badań opinii Absolwentek i Absolwentów z obu etapów, wyniki desk research pozwolą nam na przygotowanie propozycji Programu budowania relacji z absolwentami, którą przedstawimy Władzom Uniwersytetu Wrocławskiego do końca marca 2023 roku. Taki jest plan!

Podsumowanie badania opinii absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego

Wstępne wyniki II etapu badań na potrzeby Programu budowania relacji absolwentów z Uniwersytetem Wrocławskim Uniwersytetu Wrocławskiego z absolwentami

Od 18 listopada do 7 grudnia 2022r.  prowadziliśmy drugą część badań – jakościowe wywiady pogłębione. Rozmawialiśmy z absolwentkami i absolwentami Uniwersytetu Wrocławskiego, pytając ich m.in o chęć utrzymywania dalszych kontaktów ze swoją Alma Mater.

Wszystkim uczestniczkom i uczestnikom drugiej części badań serdecznie dziękujemy za poświęcony czas i podzielenie się swoją opinią. Zainteresowanych wstępnymi wynikami drugiej części badań zapraszamy do przeczytania raportu.

Podczas prowadzonych badań IDI poruszaliśmy kwestie związane z relacjami między absolwentami a Uniwersytetem Wrocławskim. Pytaliśmy badanych o ich potrzeby w zakresie kontaktu z Uczelnią, ocenę podejmowanych dotąd działań i pogłębialiśmy kwestie poruszone podczas badania ilościowego.

Wnioski podzieliliśmy na 4 główne obszary tematyczne:

  • kontakt z Uniwersytetem Wrocławskim,
  • zaangażowanie w relację z Uczelnią,
  • benefity,
  • formy kontaktu z absolwentami.

Poniżej prezentujemy ogólne wnioski w każdej z wymienionych kategorii.

Gmach Główny Uniwersytetu Wrocławskiego

Wszystkie osoby badane zadeklarowały, że utrzymują kontakt z Uczelnią poprzez śledzenie profili Uniwersytetu Wrocławskiego, konkretnych Wydziałów lub Instytutów w mediach społecznościowych. Najczęściej wymienianą platormą był Facebook. Za utrzymywanie kontaktu z Uczelnią osoby badane uznawały też kontakt ze swoimi byłymi wykładowcami/czyniami, promotorami/kami lub osobami z kół naukowych, do których należeli.

Część z badanych osób deklarowała, że mogłaby mieć częstszy kontakt z Uniwersytetem. “Wydaje mi się, że jest bardzo wiele możliwości do powiększenia kontaktów z Uniwersytetem Wrocławskim. (…) Jakaś forma współpracy czy nawet podtrzymania kontaktu, myślę, że byłaby wartościowa”.

Wiele z nich jednak podkreśla, że zależałoby to od możliwości współpracy i tego, ile czasu musieliby na tę współpracę wygospodarować.

Absolwenci angażują się raczej w inicjatywy, w których brali udział jako studenci:

“Zająłem się techniczną organizacją konkursu, który robiłem. I potem jeszcze innego konkursu. Od wielu lat jestem zaangażowany w te rzeczy. Najpierw jako uczeń, uczestnik, potem pomagałem a potem organizowałem (…) Nadal jestem zapraszany do tych rzeczy i jeżeli mam czas i zasoby, to faktycznie chętnie pomagam w tych sprawach.”

Większość z badanych absolwentów zaznaczyła, że zarówno jako osoby prywatne, jak i jako osoby reprezentujące firmy czy stowarzyszenia, chętnie zaangażowaliby się w relację ze swoją Alma Mater. Część badanych widzi i deklaruje możliwość dzielenia się ze studentami swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym.

Sala wykładowa a wniej grupa ludzi siedzi na krzesłach.
Dwie młode dziewczyny stoją na moście. W tel widać budynek Uniwersytetu

Absolwentki i absolwenci biorący udział w badaniu odnieśli się do oczekiwań względem Uczelni podkreślając potrzebę kontaktu, informacji zwrotnej oraz dostosowania do ich potrzeb, które są inne niż osób studiujących.

Podczas rozmowy badani podzielili się swoimi opiniami na temat benefitów wymienionych w badaniu ilościowym. Większość z nich podkreślała, że propozycje są bardzo interesujące, a ich osobiste wybory często pokrywały się z najczęściej wybranymi odpowiedziami w badaniu ilościowym. Jako atrakcyjną formę benefitów dla absolwentów, którzy nie mieszkają we Wrocławiu ani nie bywają w nim często, a jednak chcą utrzymywać kontakt z uczelnią, badani najczęściej proponowali formę online różnych działań: kursów, wykładów czy dostępu do biblioteki UWr.

Absolwentki i absolwenci podczas badania potwierdzili wyniki badania ilościowego dotyczące preferowanych form kontaktu. Najczęściej wskazywanym źródłem, z którego chcieliby czerpać wiedzę są portal Facebook, LinkedIn oraz dedykowany absolwentom newsletter. “Wydaje mi się, że chyba najskuteczniejszym dla osób naprawdę zainteresowanych jest newsletter.”

Dwie młode dziewczyny siedzą na ławce przed budynkiem Gmachu Główniego UWr.

Wstępne wyniki I etapu badań na potrzeby Programu budowania relacji absolwentów z Uniwersytetem Wrocławskim

Od 18 października do 6 listopada prowadziliśmy badanie wśród absolwentów Uniwersytetu Wrocławskiego, pytając o ich opinię na temat budowania relacji między Uczelnią a jej absolwentami. 

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszym badaniu, a szczególnie osobom, które wyraziły chęć udziału w drugim etapie badania.  

Zainteresowanych wynikami badania zapraszamy do zapoznania się ze wstępnym raportem. 

W badaniu wzięło udział 266 osób. Największą grupę badanych (57 osób) stanowiły osoby, które ukończyły studia około 2 lata przed przeprowadzanym badaniem.  

Drugą najliczniejszą grupą (48 osób) były osoby, które ukończyły studia ponad 10 lat temu a trzecią (47 osób) osoby, które ukończyły studia około rok przed badaniem. 

W ankiecie pytaliśmy absolwentów m.in. o utrzymywanie kontaktów z Uczelnią, o ich oczekiwania wobec współpracy absolwent – uczelnia i możliwości zaangażowania się w nią. Chcieliśmy również dowiedzieć się, które z potencjalnych korzyści oferowanych absolwentom, byłyby dla nich najbardziej interesujące.  
Poniżej przedstawiamy wstępne wyniki badania. Staną się one podstawą do drugiej części badania – indywidualnych wywiadów pogłębionych z absolwentami. 

Relacje: 

39% z osób badanych uznało, że utrzymuje relacje ze swoją Alma Mater, zaś 61% nie utrzymuje obecnie relacji z Uniwersytetem.  

wykres kołowy   

Wśród osób nieutrzymujących relacji z uczelnią 27% z nich chciałoby zacząć budować relacje ze swoją Alma Mater.  

103 osoby, z biorących udział w badaniu, utrzymuje kontakt z Uniwersytetem Wrocławskim. 34% z nich chciałoby bardziej zaangażować się w relację z Uczelnią. 

 

Zaangażowanie: 

Ankietowani chcieliby zaangażować się w relację z Uczelnią poprzez: 

  • 40 % badanych chciałoby dzielić się wiedzą i doświadczeniem zawodowym ze studentami wydziałów/ kierunków, które ukończyli, 
  • 26% z osób badanych chciałoby współtworzyć Klub Absolwenta, 
  • 16% chciałoby należeć do grup zrzeszających absolwentów na portalach społecznościowych, 
  • 14% z osób badanych mogłoby zaoferować studentom staż albo praktyki lub umożliwić, poznanie zawodu poprzez zaproszenie studentów do swojej firmy. 

 

Benefity: 

Z oferty benefitów oferowanych przez Uniwersytet Wrocławski, absolwenci najchętniej skorzystaliby: 

  • ze zniżek na studia podyplomowe (60%),  
  • zniżek do Ogrodu Botanicznego (50%), 
  • możliwości korzystania z zasobów bibliotek uniwersyteckich (49%). 

Kontakt: 

Absolwenci, w celu znalezienia działań do nich skierowanych, najchętniej korzystaliby: 

  • z profilu Uniwersytetu Wrocławskiego na Facebooku (64%),  
  • ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego (48%), 
  • z newslettera wysyłanego przez Uczelnię (33%). 

 

Obszerniejsze omówienie wyników będzie można zaleźć w raporcie, który będzie opublikowany w pierwszej połowie 2023 roku. 

Kontakt do Joanny Malinowskiej - specjalistki ds. relacji z absolwentami
Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.
Zgłoś problem na stronie
Zgłoś problem na stronie
Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.