O firmie
Biuro Porad Obywatelskich, jest miejscem wspierania osób w poszukiwaniu rozwiązań ich problemów poprzez udzielanie porad i informacji o prawach i obowiązkach obywatela w dziedzinach określonych w ofercie usług BPO.
Biura Porad Obywatelskich udzielają porad w sprawach:
- mieszkaniowych,
- rodzinnych,
- świadczeń socjalnych,
- świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
- zatrudnienia i bezrobocia.
Biura udzielają informacji w sprawach z kategorii:
- cudzoziemcy i repatrianci,
- finanse,
- kombatanci/osoby represjonowane
- sprawy dotyczące wojska,
- leczenie/opieka medyczna,
- niepełnosprawność,
- obywatel a instytucja,
- pozbawienie wolności,
- spadki,
- sprawy konsumenckie,
- stosunki międzyludzkie,
- własność.
W każdym przypadku doradca BPO wysłuchuje klienta i we współpracy z nim określa istotę problemu.
Następnie – w zależności od rodzaju problemu – udziela porady lub informacji.
Porada obywatelska polega na:
- wyszukaniu w posiadanych zasobach informacyjnych różnych możliwości rozwiązania problemu
- przedstawieniu klientowi możliwych rozwiązań i ich konsekwencji
- wsparciu klienta w dokonaniu wyboru sposobu postępowania z poszanowaniem jego samodzielności w podejmowaniu decyzji
- w razie potrzeby sporządzeniu wspólnie z klientem planu działania
Informacja obywatelska polega na:
- wskazaniu specjalisty, instytucji lub organizacji właściwej do załatwienia sprawy,
- wyjaśnieniu obowiązującego trybu postępowania i podstawowych pojęć,
- wskazaniu przepisów mających zastosowanie w sytuacji klienta.
- Celem SBPO we Wrocławiu jest:
- zwiększanie wiedzy mieszkańców Wrocławia na temat przysługujących im praw obywatelskich
- stworzenie zespołu profesjonalnych doradców świadczących nieodpłatnie usługi w zakresie poradnictwa obywatelskiego
Są one realizowane poprzez:
- prowadzenie BPO we Wrocławiu, które udziela porad osobom zgłaszającym się indywidualnie
- udzielanie wszechstronnej informacji i konsultacji na temat tworzenia i zasad funkcjonowania placówek zajmujących się poradnictwem obywatelskim
- pozyskiwanie aktów prawnych i innych materiałów informacyjnych dotyczących praw obywatelskich
- systematyczne prowadzenie szkolenia wolontariuszy pracujących w biurze i kandydatów na wolontariuszy
- współpracę z organizacjami administracji rządowej i samorządowej, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi organizacjami pozarządowymi
Podstawowe usługi świadczone przez BPO polegają na:
- udzielaniu osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej informacji o przysługujących im uprawnieniach wynikających z przepisów prawa polskiego i umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Polskę oraz możliwości uzyskania wsparcia
- wskazywania obowiązującego w danej sprawie trybu postępowania, a zwłaszcza przysługujących środkach odwoławczych
- udostępnianiu wzorów pism procesowych i urzędowych, a w przypadkach osób starszych lub nieporadnych pomocy w ich napisaniu
Odbiorcy usług BPO
Oferta skierowana jest w głównej mierze do osób:
- pozostających bez zatrudnienia
- pobierających renty, zasiłki, emerytury lub nie posiadający stałych źródeł utrzymania
- pozostających w niedostatku lub dotkniętych przejściowymi trudnościami finansowymi
- pochodzących z rodzin dotkniętych patologią społeczną (przemoc, uzależnienia)
- napotykających na trudności w komunikowaniu się z ludźmi
- pozostających w konflikcie z rodziną, innymi osobami lub instytucjami
- które są ofiarami negatywnych wydarzeń losowych
- zgłaszających przypadki naruszania praw obywatelskich lub funkcjonowania tzw. “złego prawa”
Zasady i standardy pracy BPO
Istotą poradnictwa obywatelskiego jest wypracowanie z klientem możliwych sposobów rozwiązania jego problemu i przedstawienie przez doradcę konsekwencji każdego z nich, przy pozostawieniu wyboru osobie zgłaszającej się po poradę.
Taka metoda pracy doradczej nie zdejmuje więc odpowiedzialności za własny los klienta, lecz skłania go do aktywności w rozwiązywaniu swoich problemów i samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobów postępowania w konkretnej sprawie.
Porady udzielane w BPO są:
- bezpłatne, co oznacza, że biuro nie pobiera w żadnej formie odpłatności za swoje usługi
- bezstronne, co oznacza, że doradca udzielając porady nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami ani też nie ocenia klienta i jego działań
- poufne, co oznacza, że biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez klienta informacji
- niezależne, co znaczy, że BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta, nie zaś dobrem kogokolwiek innego
- aktualne i rzetelne, co wynika z faktu, że porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO i stale aktualizowany system informacji
Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu jest zrzeszone w Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie i działa zgodnie ze standardami obowiązującymi w sieci BPO, do których należy:
- Udzielanie porad według jednolitego schematu i przez odpowiednio przeszkolonych doradców
- Prowadzenie dokumentacji według jednolitego wzoru
- Udział wolontariuszy w pracach biura
- Dostępność usług świadczonych przez BPO w określonych dniach i godzinach