Stowarzyszenie Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu

Obserwuj

O firmie

Biuro Porad Obywatelskich, jest miejscem  wspierania osób w poszukiwaniu rozwiązań ich problemów poprzez udzielanie porad i informacji o prawach i obowiązkach obywatela w dziedzinach określonych w ofercie usług BPO.

Biura Porad Obywatelskich udzielają porad w sprawach:

  • mieszkaniowych,
  • rodzinnych,
  • świadczeń socjalnych,
  • świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
  • zatrudnienia i bezrobocia.

 

Biura udzielają informacji w sprawach z kategorii:

  • cudzoziemcy i repatrianci,
  • finanse,
  • kombatanci/osoby represjonowane
  • sprawy dotyczące wojska,
  • leczenie/opieka medyczna,
  • niepełnosprawność,
  • obywatel a instytucja,
  • pozbawienie wolności,
  • spadki,
  • sprawy konsumenckie,
  • stosunki międzyludzkie,
  • własność.

 

W każdym przypadku doradca BPO wysłuchuje klienta i we współpracy z nim określa istotę problemu.
Następnie – w zależności od rodzaju problemu – udziela porady lub informacji.

Porada obywatelska polega na:

  • wyszukaniu w posiadanych zasobach informacyjnych różnych możliwości rozwiązania problemu
  • przedstawieniu klientowi możliwych rozwiązań i ich konsekwencji
  • wsparciu klienta w dokonaniu wyboru sposobu postępowania z poszanowaniem jego samodzielności w podejmowaniu decyzji
  • w razie potrzeby sporządzeniu wspólnie z klientem planu działania

 

Informacja obywatelska polega na:

  • wskazaniu specjalisty, instytucji lub organizacji właściwej do załatwienia sprawy,
  • wyjaśnieniu obowiązującego trybu postępowania i podstawowych pojęć,
  • wskazaniu przepisów mających zastosowanie w sytuacji klienta.

 

  • Celem SBPO we Wrocławiu  jest:
    • zwiększanie wiedzy mieszkańców Wrocławia na temat przysługujących im praw obywatelskich
    • stworzenie zespołu profesjonalnych doradców świadczących nieodpłatnie usługi w zakresie poradnictwa obywatelskiego

     

    Są one realizowane poprzez:

    • prowadzenie BPO we Wrocławiu, które udziela porad osobom zgłaszającym się indywidualnie
    • udzielanie wszechstronnej informacji i konsultacji na temat tworzenia i zasad funkcjonowania placówek zajmujących się poradnictwem obywatelskim
    • pozyskiwanie aktów prawnych i innych materiałów informacyjnych dotyczących praw obywatelskich
    • systematyczne prowadzenie szkolenia wolontariuszy pracujących w biurze i kandydatów na wolontariuszy
    • współpracę z organizacjami administracji rządowej i samorządowej, organami wymiaru sprawiedliwości oraz innymi organizacjami pozarządowymi

     

    Podstawowe usługi świadczone przez BPO polegają na:

    • udzielaniu osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej informacji o przysługujących im uprawnieniach wynikających z przepisów prawa polskiego i umów międzynarodowych ratyfikowanych przez Polskę oraz możliwości uzyskania wsparcia
    • wskazywania obowiązującego w danej sprawie trybu postępowania, a zwłaszcza przysługujących środkach odwoławczych
    • udostępnianiu wzorów pism procesowych i urzędowych, a w przypadkach osób starszych lub nieporadnych pomocy w ich napisaniu

     

    Odbiorcy usług BPO

    Oferta skierowana jest w głównej mierze do osób:

    • pozostających bez zatrudnienia
    • pobierających renty, zasiłki, emerytury lub nie posiadający stałych źródeł utrzymania
    • pozostających w niedostatku lub dotkniętych przejściowymi trudnościami finansowymi
    • pochodzących z rodzin dotkniętych patologią społeczną (przemoc, uzależnienia)
    • napotykających na trudności w komunikowaniu się z ludźmi
    • pozostających w konflikcie z rodziną, innymi osobami lub instytucjami
    • które są ofiarami negatywnych wydarzeń losowych
    • zgłaszających przypadki naruszania praw obywatelskich lub funkcjonowania tzw. “złego prawa”

    Zasady i standardy pracy BPO

    Istotą poradnictwa obywatelskiego jest wypracowanie z klientem możliwych sposobów rozwiązania jego problemu i przedstawienie przez doradcę konsekwencji każdego z nich, przy pozostawieniu wyboru osobie zgłaszającej się po poradę.

    Taka metoda pracy doradczej nie zdejmuje więc odpowiedzialności za własny los klienta, lecz skłania go do aktywności w rozwiązywaniu swoich problemów i samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących sposobów postępowania w konkretnej sprawie.

    Porady udzielane w BPO są:

    • bezpłatne, co oznacza, że biuro nie pobiera w żadnej formie odpłatności za swoje usługi
    • bezstronne, co oznacza, że doradca udzielając porady nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami ani też nie ocenia klienta i jego działań
    • poufne, co oznacza, że biuro zapewnia zachowanie w tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez klienta informacji
    • niezależne, co znaczy, że BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta, nie zaś dobrem kogokolwiek innego
    • aktualne i rzetelne, co wynika z faktu, że porada jest udzielana w oparciu o istniejący w BPO i stale aktualizowany system informacji

    Biuro Porad Obywatelskich we Wrocławiu jest zrzeszone w Związku Biur Porad Obywatelskich w Warszawie i działa zgodnie ze standardami obowiązującymi w sieci BPO, do których należy:

    1. Udzielanie porad według jednolitego schematu i przez odpowiednio przeszkolonych doradców
    2. Prowadzenie dokumentacji według jednolitego wzoru
    3. Udział wolontariuszy w pracach biura
    4. Dostępność usług świadczonych przez BPO w określonych dniach i godzinach

Firma nie ma jeszcze żadnych aktywnych ogłoszeń

Informacje o firmie

  • Branża Firmy: Organizacje pozarządowe, Prawo
  • Adres Firmy: ul. Szajnochy 12 , 50-076 Wrocław

Connect with us

Kompetencje

Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.
Zgłoś problem na stronie
Zgłoś problem na stronie
Jeśli zauważyłeś/łaś jakiś błąd na stronie (np. coś się źle wyświetla, któryś z linków nie działa) zgłoś go tutaj.