A jak administrowanie, prowadzenie dokumentacji
Sprawna realizacja zadań administracyjno organizacyjnych zgodnie z formalnymi wymogami prowadzenie dokumentacji gromadzenie oraz zapewnienie wymiany informacji umożliwiające efektywną organizację pracy.
wskaźniki:
a. realizacja zadań administracyjno-organizacyjnych,
b. prowadzenie i udostępnianie dokumentacji,
c. zapewnianie wymiany informacji,
d. wsparcie organizacyjne klientów wewnętrznych,
e. znajomość i stosowanie przepisów.
f. umiejętność tworzenia dokumentacji zgodnej z zasadami administracji,
g. umieszczanie i odkładanie dokumentów na określone miejsce,
h. działanie zgodnie z powszechnie obowiązującymi w administracji procedurami,
i. działanie zgodnie z procedurami specyficznymi dla danej branży/firmy.
A jak asertywność
Wyrażanie własnych opinii i potrzeb w sposób nie naruszający praw i uczuć innych osób, w tym w szczególności zdolność do obrony własnych interesów przy zachowaniu dobrych relacji ze współpracownikami, klientami etc.
Wskaźniki:
a. bezpośrednie i otwarte wyrażanie własnych oczekiwań, próśb, potrzeb,
b. stawianie granic (w stanowczy i jednoznaczny sposób stawia granice, których nie potrafi skutecznie bronić),
c. wyrażanie uczuć negatywnych (otwarcie wyraża swoje niezadowolenie, złość lub inne uczucia, dbając przy tym o uczucia innych osób, zawsze wskazuje konkretne działania lub ich elementy, które zasługują na krytykę),
d. wyrażanie opinii (otwarcie wyraża swoje opinie także wtedy, gdy są odmienne od opinii innych osób).
B jak budowanie i rozwój organizacji
Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie funkcjonowania organizacji i zapewnienie jej jak największej efektywności.
wskaźniki:
a. analiza i wykorzystanie możliwości rozwoju,
b. przewidywanie tendencji,
c. wprowadzanie zmian,
d. uczestnictwo w projektach rozwojowych,
e. rozwijanie przewagi konkurencyjnej,
f. analizy procesów biznesowych pod kątem potencjału do podnoszenia ich efektywności.
B jak budowanie pozycji organizacji
Budowanie relacji nawiązywanie i budowanie dobrych relacji dbałość o kontakty i efektywną współpracę pozyskiwanie zaufania i poparcia współpracowników.
wskaźniki:
a. nawiązywanie relacji,
b. rozwijanie budowanie relacji dbałość o kontakty,
c. skuteczne rozwiązywanie nieporozumień,
d. pozyskiwanie zaufania i poparcia,
e. udzielanie wsparcia.
B jak budowanie relacji
Nawiązywanie, kształtowanie i utrzymywanie pozytywnych, satysfakcjonujących dla wszystkich stron relacji międzyludzkich.
Wskaźniki:
a. nawiązywanie relacji,
b. podtrzymywanie relacji biznesowych,
c. indywidualne podejście,
d. okazywanie szacunku i zainteresowania,
e. gotowość do pomocy.
B jak budowanie zespołów
Tworzenie, integrowanie i organizowanie działań zespołu.
wskaźniki:
a. dobór pracowników członków zespołu,
b. określanie i przestrzeganie zasad norm współpracy,
c. organizowanie działań zespołu,
d. docenianie pracy i osiągnięć zespołu oraz poszczególnych osób,
e. wykorzystanie potencjału członków zespołu.
C jak cyfrowe
Krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie.
wskaźniki:
a. umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się i współpracę, umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie), bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem), kwestie dotyczące własności intelektualnej, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie,
b. rozumienie, w jaki sposób technologie cyfrowe mogą pomagać w komunikowaniu się, kreatywności i innowacjach oraz świadomość związanych z nimi możliwości, ograniczeń, skutków i zagrożeń,
c. rozumienie ogólnych zasad, mechanizmów i logiki leżących u podstaw ewoluujących technologii cyfrowych oraz znajomość podstawowych funkcji i korzystanie z różnych rodzajów urządzeń, oprogramowania i sieci,
d. krytyczne podejście do trafności, wiarygodności i wpływu informacji i danych udostępnianych drogą cyfrową oraz świadomość prawnych i etycznych zasad związanych z korzystaniem z technologii cyfrowych,
e. zdolność do korzystania z technologii cyfrowych w celu wsparcia aktywnej postawy obywatelskiej i włączenia społecznego, współpracy z innymi osobami oraz kreatywności w realizacji celów osobistych, społecznych i biznesowych. Umiejętności obejmują zdolność do korzystania z treści cyfrowych, uzyskiwania do nich dostępu, ich filtrowania,
oceny, tworzenia, programowania i udostępniania,
f. zdolność do zarządzania informacjami, treściami, danymi i tożsamościami cyfrowymi oraz do ich ochrony, a także do rozpoznawania i skutecznego wykorzystywania oprogramowania, urządzeń, sztucznej inteligencji lub robotów,
g. umiejętność refleksyjnego i krytycznego, a zarazem pełnego ciekawości, otwartego i perspektywicznego nastawienia do rozwoju technologii cyfrowych,
h. umiejętnosć etycznego, bezpiecznego i odpowiedzialnego podejścia do stosowania narzędzi cyfrowych.
– umiejętność analizy stron internetowych, posługiwania się zasobami sieci, uwaga na fake news, umiejętność pisania maili, korespondencji elektronicznej, dobra obsługa programów Ms Office,
– wyszukiwanie danych – łączenie i kojarzenie faktów,
– umiejętność pracy zdalnej – pewnego rodzaju elastyczność, „normalność”. Nie są określone procedury dokładnie.
D jak dążenie do rozwoju
Otwartość do nauki, dążenie do rozwoju. Nieustanne zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń oraz chęć ciągłego doskonalenia się i wprowadzania pozytywnych zmian w życiu zawodowym. Świadome kształtowanie własnej kariery. Stałe doskonalenie własnych umiejętności, poszerzanie zakresu praktycznej wiedzy.
wskaźniki:
a. świadomość własnych możliwości mocnych i słabych stron i pomoc w zidentyfikowaniu ich innym,
b. poszukiwanie możliwości zdobycia nowej wiedzy i doświadczeń i stałe dążenie do rozwijania umiejętności i wiedzy,
c. budowanie i realizacja ścieżki kariery,
d. otwartość na nowe zadania i obowiązki,
e. wykorzystywanie informacji zwrotnych do rozwoju,
f. analizowanie własnych sukcesów i porażek,
g. wykorzystywanie doświadczeń innych,
h. rozwijanie szerszej perspektywy – zainteresowanie kwestiami niezwiązanymi z obszarem funkcjonowania zawodowego.
D jak dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
Przekazywanie praktycznej wiedzy i porad w sposób użyteczny , ułatwiający innym realizację zadań zawodowych.
wskaźniki
a. otwartość na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem,
b. udzielanie praktycznych porad i wskazówek,
c. modelowanie zachowań myślnik pokazywanie na własnym przykładzie,
d. udzielanie wskazówek we właściwym czasie,
e. naprowadzanie na odpowiednie rozwiązania.
I jak identyfikacja z firmą
Działanie zgodnie z wartościami, interesami firmy. Dobra znajomość firmy oraz aktywne kształtowanie jej pozytywnego wizerunku. Łączenie własnych celów zawodowych z celami i strategią firmy.
wskaźniki:
a. postępowanie zgodne z zasadami i wartościami firmy,
b. dbałość o interesy firmy,
c. znajomość firmy,
d. kształtowanie wizerunku firmy,
e. łączenie własnych celów zawodowych z firmą.
I jak innowacyjność, elastyczność
Podejmowanie nowych inicjatyw i szukanie rozwiązań. Dopasowanie działań do zmieniających się wymogów sytuacji. Dostosowanie do sytuacji oraz tworzenie alternatywnych planów działania. Skuteczna praca w przypadku niejednoznaczności i niepewności. Szybka i sprawna zmiana zachowania w odpowiedzi na zmieniające się warunki, a także utrzymanie wysokiego poziomu wykonania zadania w trakcie zmian.
wskaźniki:
a. monitorowanie otoczenia,
b. dostrzeganie szans w zmianach, szukanie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań,
c. otwartość na zmiany i na nowe sposoby działania, narzędzia, metody pracy,
d. bieżące dostosowywanie działania do zmian sytuacji, dostosowanie działań do zmieniających się wymogów sytuacji,
e. tworzenie alternatywnych planów działania,
f. skuteczne działanie w przypadku nie jest niejednoznaczności i niepewności, uczenie się na błędach, szybkie i sprawne wyciąganie wniosków.
K jak kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się
Obejmują znajomość własnych preferowanych strategii uczenia się, swoich potrzeb w zakresie rozwoju kompetencji oraz różnych sposobów rozwijania kompetencji i szukania możliwości kształcenia, szkolenia i rozwoju kariery zawodowej czy dostępnego poradnictwa i wsparcia.
wskaźniki:
a . zdolność uczenia się i pracy w grupie i indywidualnie,
b . organizacji swojej nauki,
c . wytrwałości w nauce, jej oceny i dzielenia się nią,
d . poszukiwania wsparcia,
e . skutecznego zarządzania własną karierą zawodową i interakcjami społecznymi.
f . odporność oraz umiejętność radzenia sobie z niepewnością, złożonością i stresem.
g . konieczna jest zdolność do konstruktywnego porozumiewania się w różnych środowiskach, do pracy zespołowej i negocjowania.
h . okazywanie tolerancji, wyrażanie i rozumienie różnych punktów widzenia, a także zdolność tworzenia poczucia pewności i odczuwania empatii.
i . pozytywna postawia wobec własnego dobrostanu osobistego, społecznego i fizycznego oraz uczenia się przez całe życie,
j. postawa współpracy, asertywności i prawości. Poszanowanie różnorodności innych osób i ich potrzeb oraz gotowość do pokonywania uprzedzeń i osiągania kompromisu.
k . zdolność do określania i wyznaczania celów, motywowania się oraz rozwijania odporności i pewności, by dążyć do osiągania sukcesów w uczeniu się przez całe życie.
l . nastawienie na rozwiązywanie problemów sprzyja zarówno procesowi uczenia się, jak i zdolności do pokonywania przeszkód i do radzenia sobie ze zmianami. Obejmuje to m. chęć wykorzystywania wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się i doświadczeń życiowych, a także ciekawość w poszukiwaniu możliwości uczenia się i rozwijania w różnorodnych sytuacjach życiowych.
K jak komunikatywność
Skuteczne komunikowanie się poprzez przekazywanie innym swoich myśli w zrozumiały dla nich sposób, a także uważne i aktywne słuchanie wypowiedzi innych, zarówno w formie ustnej jak i pisemnej. Zdolność do jasnego i precyzyjnego wyrażania się . Właściwe rozumienie wypowiedzi innych osób , umiejętność słuchania i porozumiewania się z rozmówcami.
Wskaźniki:
a. jasne , zrozumiałe dla innych przekazywanie informacji,
b. dopasowywanie sposobu i środków porozumiewania się do odbiorcy,
c. spójność werbalna niewerbalna,
d. właściwe rozumienie wypowiedzi innych osób,
e. aktywne słuchanie.
f. umiejętność zadawania pytań (przewidywanie rozwoju wypadków, odwaga w zadawaniu pytań przełożonemu, np.: czy oczekuje informacji o realizacji poszczególnych etapów realizowanego zadania, czy woli informację o realizacji zadania w terminie)
K jak kreatywność
Używanie twórczego myślenia w celu ulepszania istniejących lub zapoczątkowania nowych rozwiązań, propagowanie i realizowanie nowych idei.
Wskaźniki:
a. dostrzeganie i przewidywanie obszarów wymagających zmian
b. odwaga i niezależność myślenia (ciekawość świata), samodzielnie docieka przyczyn, zastanawia się i dopytuje, nawet wtedy gdy wszyscy pozostali akceptują standardowe wyjaśnienia, nie ulega wpływom autorytetów,
c. nawet w trudnych sytuacjach uwzglednia wiele róznych perspektyw, także te, które są zupełnie inne niż jego własny punkt widzenia,
d. samodzielnie generuje wiele ciekawych oryginalnych rozwiązań,
e. generując własne rozwiązania uwzględnia możliwości ich praktycznego zastosowania w konkretnych warunkach i sytuacji.
L jak lojalność
Lojalność:
a. postawa moralna polegająca na zachowaniu się wobec kogoś tak samo w jego obecności, jak i podczas jego nieobecności; dotyczy zwłaszcza osób bliskich,
b. postępowanie zgodne z przyjętymi zobowiązaniami (np. względem pracodawcy) lub istniejącym prawem; lojalność obywatelska,
c. prawość, wierność, rzetelność w stosunkach z ludźmi.
M jak matematyczne
Kompetencje matematyczne to zdolność rozwijania i wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania problemów w codziennych sytuacjach. Istotne są zarówno proces i działanie, jak i wiedza, przy czym podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności rozumowania matematycznego. Kompetencje matematyczne obejmują – w różnym stopniu – zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele).
Konieczna wiedza w dziedzinie matematyki obejmuje solidną umiejętność liczenia, znajomość miar i struktur, podstawowych operacji i sposobów prezentacji matematycznej, rozumienie terminów i pojęć matematycznych, a także świadomość pytań, na które matematyka może dać odpowiedź.
wskaźniki:
a. umiejętności stosowania podstawowych zasad i procesów matematycznych w codziennych kontekstach prywatnych i zawodowych (np. umiejętności finansowe),
b. umiejętność śledzenia i oceniania ciągów argumentów,
c. zdolność rozumowania w sposób matematyczny, rozumienia dowodu matematycznego i komunikowania się językiem matematycznym oraz korzystania z odpowiednich pomocy, w tym danych statystycznych i wykresów, a także rozumienia matematycznych aspektów cyfryzacji,
d. pozytywna postawa w matematyce opiera się na szacunku dla prawdy oraz na chęci szukania argumentów i oceniania ich zasadności.
M jak mobilizowanie innych
Umiejętne motywowanie współpracowników do zwiększania wysiłku i osiągania założonych celów.
Wskaźniki:
a. dawanie osobistego przykładu (entuzjazm; swoją postawą daje innym dobry przykład wpływając w ten sposób na wzrost ich zaangażowania i motywacji),
b. angażowanie innych w pracę grupy, mobilizowanie i przydzielanie motywujących zadań),
c. przypominanie o celach i założeniach (regularnie i umiejętnie przypomina innym o celach i założeniach realizowanych zadań, nawet wtedy, gdy wszystko idzie zgodnie z planem, jest skuteczny w swoich działaniach),
d. wspieranie i pomaganie (z własnej inicjatywy chętnie pomaga innym, często oferuje swą pomoc, zanim ktoś o nią poprosi),
e. docenianie wkładu, chwalenie za osiągnięcia (docenia nawet niewielkie osiągnięcia innych, często chwali je jako pierwsza osoba w zespole).
M jak motywowanie
Budowanie zaangażowania i pozytywnego nastawienia pracowników do realizacji zadań. Docenianie oraz zachęcanie pracowników do efektywnej pracy i dalszego rozwoju.
wskaźniki:
a. budowanie zaangażowania i pozytywnego nastawienia do pracy,
b. docenianie indywidualnego wkładu myślnik wykorzystanie pochwał i krytyki,
c. określenie potencjału pracowników oraz zapewnienie możliwości rozwoju,
d. bieżąca ocena i dzielenie się informacjami zwrotnymi na temat efektywności pracy,
e. zapewnienie odpowiedniego wpływu pracowników na wykonywaniu wykonywaną pracę (empowerment).
M jak myślenie analityczne
Dostrzeganie wielu aspektów rzeczywistości, efektywna praca z dużą ilością różnych informacji, dostrzeganie zależności oraz wyciąganie wiarygodnych wniosków z posiadanych danych. Analiza danych i wyciąganie wniosków. Rozumienie złożonych sytuacji i relacji. Dostrzeganie nieprawidłowości. Dzielenie się wyciągniętymi wnioskami , sygnalizowanie zauważonych nieprawidłowości .
wskaźniki
a. selekcja danych i informacji, samodzielne poszukiwanie różnorodnych danych i informacji na zadany temat, uwzględnia różne rodzaje źródeł, także te trudniej dostępne,
b. analiza danych, samodzielne prawidłowe analizowanie i ocena dostępnych danych i informacji, szacowanie ich użyteczności i wiarygodności,
c. wyciąganie wniosków,
d. określanie ewentualnych przyczyn zidentyfikowanych nieprawidłowości,
e. sformułowanie i przekazywanie wniosków.
M jak myślenie strategiczne
Kształtowanie oraz wdrażanie strategii działania na podstawie dostępnych danych, analiz sytuacji oraz przewidywanych tendencji.
wskaźniki:
a. określanie misji i wizji organizacji jednostek organizacyjnych,
b. trafna Analiza sytuacji oraz przewidywanych tendencji,
c. wykorzystania odpowiednich danych i informacji,
d. budowa strategii,
e. wyrażanie strategii w życie.
N jak nastawienie biznesowe
Poszukiwanie szans biznesowych i podejmowanie decyzji, wiążących się z ryzykiem i ukierunkowanych na dochodowość przedsięwzięć w oparciu o aktualną wiedzę na temat rynku i konkurencji oraz skalkulowane ryzyko.
Wskaźniki:
a. znajomość rynku i uaktualnianie wiedzy,
b. poszukiwanie szans biznesowych,
c. trafna ocena ryzyka,
d. okazywanie wiary w powodzenie,
e. podejmowanie odważnych decyzji ukierunkowanych na zysk.
N jak negocjowanie
Wypracowywanie rozwiązań korzystnych dla stron negocjacji i utrzymania pozytywnych kontaktów. Umiejętność osiągania satysfakcjonujących celów negocjacyjnych.
wskaźniki:
a. poszukiwanie , wypracowanie porozumienia,
b. dbałość o własne firmowe interesy,
c. znajomość i wykorzystywanie technik negocjacyjnych,
d. asertywne radzenie sobie z presją i próbami wywierania wpływu,
e. osiąganie satysfakcjonujących celów negocjacyjnych.
O jak obywatelskie
Zdolność działania jako odpowiedzialni obywatele oraz pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim i społecznym, w oparciu o rozumienie pojęć i struktur społecznych, gospodarczych, prawnych i politycznych, a także wydarzeń globalnych i zrównoważonego rozwoju.
wskaźniki:
a. znajomość podstawowych pojęć i zjawisk dotyczących osób, grup, organizacji zawodowych, społeczeństwa, gospodarki i kultury,
b. rozumienie wspólnych europejskich wartości, wyrażonych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej,
c. znajomość spraw współczesnych, jak i krytyczne rozumienie głównych wydarzeń w historii narodowej, europejskiej i światowej,
d. świadomość celów, wartości i polityk, jakimi kierują się ruchy społeczne i polityczne, a także zrównoważonych systemów, w szczególności świadomość zmian klimatu i zmian demograficznych w wymiarze globalnym i ich przyczyn,
e. znajomość integracji europejskiej, jak również świadomość różnorodności i tożsamości kulturowych w Europie i na świecie,
f. rozumienie wielokulturowych i społeczno-ekonomicznych wymiarów społeczeństw europejskich, a także wkładu narodowej tożsamości kulturowej w tożsamość europejską,
g. zdolność skutecznego angażowania się, wraz z innymi ludźmi, na rzecz wspólnego lub publicznego interesu, w tym na rzecz zrównoważonego rozwoju społeczeństwa,
h. umiejętność krytycznego myślenia i całościowego rozwiązywania problemów, a także umiejętność formułowania argumentów oraz konstruktywnego uczestnictwa w działaniach społeczności i w procesach podejmowania decyzji na wszystkich szczeblach, od lokalnego i krajowego, po europejski i międzynarodowy,
i. zdolność do dostępu do tradycyjnych i nowych form mediów, do ich krytycznego rozumienia i interakcji z nimi, a także znajomość roli i funkcji mediów w demokratycznych społeczeństwach,
j. fundamentem odpowiedzialnej i konstruktywnej postawy jest poszanowanie praw człowieka jako podstawy demokracji.
k. gotowość do udziału w demokratycznym procesie decyzyjnym na wszystkich szczeblach oraz w działalności obywatelskiej,
l. popieranie różnorodności społecznej i kulturowej, równouprawnienia płci oraz spójności społecznej, zrównoważonego stylu życia, promowanie kultury pokoju i braku przemocy,
m. gotowość do poszanowania prywatności innych osób oraz przyjmowania odpowiedzialności za środowisko,
n. zainteresowanie wydarzeniami politycznymi i społeczno-gospodarczymi, naukami humanistycznymi i komunikacją międzykulturową są niezbędne w celu przygotowania się do tego, by przezwyciężyć uprzedzenia i osiągać kompromisy tam, gdzie to potrzebne, oraz zapewnić sprawiedliwość społeczną i uczciwość.
O jak odporność na stres
Efektywne działanie w trudnych warunkach (natłok pracy, presja czasu, konflikt, wysokie wymagania).
Wskaźniki:
a. sprawna i efektywna praca pod presją czasu,
b. samoregulacja, trzymanie nerwów na wodzy, spokój, miły głos, (w każdej sytuacji reguluje własne emocje, krytyka ani prowokacja nie wytrącają osoby z równowagi
c. modyfikowanie swoich zachowań, aby stały się wystarczająco efektywne,
umiejętność pracy w trudnych warunkach (zmęczenie fizyczne, niedobór snu, duży hałas, wysoka temperatura),
d. umiejętność wykonywania kilku zadań jednocześnie,
e. szybkie wznowienie działań po porażkach.
O jak odpowiedzialność
Gotowość do brania osobistej odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań i obowiązków oraz ponoszenia konsekwencji za efekty pracy własnej lub zespołu, zarówno pozytywne jak i negatywne.
Wskaźniki:
a. podejmuje się tylko takich zobowiązań, co do których jest przekonany, że istnieje pełna możliwość ich realizacji,
b. przewiduje konsekwencje swoich działań, nie podejmuje działań, o których wie, że mogą mieć niebezpieczne konsekwencje,
c. zawsze dotrzymuje złożonych obietnic, w pełni zgodnych z założeniami (także niekorzystnych dla siebie lub niestandardowych),
d. informuje na bieżąco o występujących trudnościach, przyznaje się otwarcie do swoich błędów, bierze za nie odpowiedzialność i dąży do naprawienia.
O jak organizacja pracy
Zarządzanie swoim czasem oraz organizowanie swojej pracy w sposób zaplanowany, usystematyzowany i pozwalający na osiągnięcie zamierzonych celów.
Wskaźniki:
a. ustalenie priorytetów i kolejności zadań (prawidłowo ustala priorytety i spójnie z nimi planuje kolejność wykonywanych zadań),
b. podział działań złożonych na prostsze,
c. optymalne wykorzystanie dostępnych środków (zasobów; umiejętnie oszczędza posiadane zasoby, efektywnie pracuje nawet wtedy gdy zasoby są limitowane lub niepełnowartościowe,
d. kontrolowanie czasu i kończenie zadań w terminie (w razie potrzeby przyśpiesza tempo pracy aby zakończyć zdanie w terminie, pamięta o kontrolowaniu czasu, zakłada bufory czasowe na nieprzewidziane trudności).
O jak orientacja na cel
Wytrwałe dążenie do realizowania celów firmy poprzez realizowanie celów indywidualnych (stanowiska) i osiągania jak najlepszych wyników poprzez planowanie, konstruktywne podejście do problemów oraz szukanie możliwości przekraczania założonego poziomu wyników.
wskaźniki:
a. dążenie do Poznania i zrozumienia własnych celów,
b. dostrzeganie zależności pomiędzy celami cząstkowymi (krótkoterminowymi) a celem falowym długofalowym (perspektywicznym),
c. podejmowanie działań mających na celu przekraczanie założonych rezultatów,
d. ocena efektywności i dostosowanie metod pracy,
e. podejście do wyzwań.
O jak orientacja na klienta
Wytrwałe dążenie do realizowania celów firmy poprzez realizowanie celów indywidualnych (stanowiska) i osiągania jak najlepszych wyników poprzez planowanie, konstruktywne podejście do problemów oraz szukanie możliwości przekraczania założonych celów.
Znajomość i rozumienie potrzeb klientów, spełnianie, a także przekraczanie ich oczekiwań. W razie potrzeby aktywne poszukiwanie i zdobywanie nowych klientów dla organizacji. Pozytywne nastawienie do klientów oraz ich potrzeb wykorzystanie własnych umiejętności, wiedzy i doświadczeń do kształtowania odpowiednich relacji biznesowych z klientami.
wskaźniki:
a. pozytywne nastawienie i szacunek do klientów,
b. koncentracja na potrzebach klienta,
c. kształtowanie trwałych relacji biznesowych z klientem,
d. dostarczanie zapewnienie dostarczania odpowiednich usług i produktów,
e. proaktywne radzenie sobie z ewentualnymi uwagami i trudnościami.
O jak orientacja w biznesie
Znajomość i rozumienie procesów biznesowych i rynkowych istotnych dla działalności firmy. Wykorzystanie wiedzy na temat aktualnych trendów rynkowych w organizacji.
wskaźniki:
a. znajomości rozumienie procesów biznesowych istotnych dla działalności firmy,
b. wykorzystanie procesów i tendencji rynkowych istotnych dla wykonywanej pracy,
c. znajomość branży,
d. orientacja w działaniach konkurencji,
e. wykorzystanie najlepszych praktyk.
O jak osobiste społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Dla udanych relacji międzyludzkich i uczestnictwa w życiu społecznym niezbędne jest rozumienie zasad postępowania i porozumiewania się, ogólnie przyjętych w różnych społeczeństwach i środowiskach. Kompetencje osobiste, społeczne wymagają również znajomości elementów zdrowia psychicznego i fizycznego oraz zdrowego stylu życia. Obejmują one znajomość własnych preferowanych strategii uczenia się, swoich potrzeb w zakresie rozwoju kompetencji oraz różnych sposobów rozwijania kompetencji i szukania możliwości kształcenia, szkolenia i rozwoju kariery zawodowej czy dostępnego poradnictwa i wsparcia. Dbałość o samego siebie. Asertywność w kontaktach oraz utrzymywanie wysokiej efektywności pracy w trudnych warunkach.
Wskaźniki:
a. zdolność do autorefleksji, zdolność określania swoich możliwości
b. wspieranie swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego i społecznego,
c. utrzymanie zdrowia fizycznego i psychicznego
d. zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia,
e. skuteczne zarządzanie czasem i informacjami,
f. zachowanie odporności,
g. zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością i stresem (sprawna i efektywna praca pod presją czasu, trzymanie nerwów na wodzy, spokój, miły głos, modyfikowanie swoich zachowań, aby stały się wystarczająco efektywne, utrzymywanie efektywności pracy w trudnych sytuacjach na przykład działania pod presją, ),
h. umiejętność konstruktywnej pracy z innymi, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym i wspierającym kontekście,
i. umiejętność koncentracji,
j. umiejętność podejmowania decyzji,
k. pozytywna postawia wobec własnego dobrostanu osobistego, społecznego i fizycznego
l. stabilność emocjonalna (umiejętność samoregulowania własnych emocji, radzenia sobie z krytyką, prowokacją, rzeczowe i spokojne reagowanie),
m. asertywność w kontaktach zawodowych, bezpośrednie i otwarte wyrażanie własnych oczekiwań, próśb, potrzeb, stawianie granic, wyrażanie uczuć negatywnych (otwarte wyrażanie niezadowolenia, złości lub innych negatywnych uczuć , dbając przy tym o uczucia innych osób, umiejętność wskazywania konkretnych działań lub ich lelementów, które zasługują na krytykę),
f. branie odpowiedzialności (podejmuje się tylko takich zobowiązań, co do których jest przekonany, że istnieje pełna możliwość ich realizacji, przewiduje konsekwencje swoich działań, nie podejmuje działań, o których wie, że mogą mieć niebezpieczne konsekwencje, zawsze dotrzymuje złożonych obietnic, w pełni zgodnych z założeniami (także niekorzystnych dla siebie lub niestandardowych, informuje na bieżąco o występujących trudnościach, przyznaje się otwarcie do swoich błędów, bierze za nie odpowiedzialność i dązy do naprawienia),
g. wytrwałość i konsekwencja (zawsze pracuje systematycznie, niezależnie czy go ktoś kontroluje czy nie, przez cały czas utrzymuje wyrównane tempo pracy, na napotkane trudności, reaguje zwiększeniem wysiłku i chęcią zmierzenia się z problemem, nie poddaje się, podejmuje ciągłe próby pomimo porażek, jest konsekwentny w swoich działaniach, nie ulega wpływom),
P jak planowanie i koordynowanie
Jasne określanie priorytetów i zadań wszystkich członków zespołu oraz ich konsekwentne koordynowanie poprzez podział złożonych zadań na etapy, określanie potrzeb, a także zapewnienie odpowiednich środków i wsparcia w realizacji.
Określanie celów operacyjnych zadań do wykonania , niezbędnych zasobów oraz sposobów ich realizacji .
wskaźniki
a. określanie celów operacyjnych i wskaźników ich realizacji,
b. określanie priorytetów dla zadań do wykonania,
c. tworzenie realistycznych harmonogramów, planów działania,
d. określanie niezbędnych zasobów,
e. uwzględnianie innych planów realizowanych w firmie.
P jak podejmowanie decyzji
Podejmowanie właściwych, trafnych decyzji w odpowiednim czasie, na podstawie posiadanych danych i przesłanek.
wskaźniki:
a. wykorzystanie wniosków z analizy dostępnych danych,
b. podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie,
c. prognozowanie następstw , rezultatów decyzji,
d. radzenie sobie z brakiem kompetentnych danych,
e. kompletnych danych pięć uwzględnianie różnych perspektyw w procesie decyzyjnym.
P jak praca zespołowa, współpraca
Nawiązywanie i utrzymywanie długotrwałej i produktywnej współpracy z innymi pracownikami. Aktywne uczestnictwo w pracach zespołu opierające się na zaangażowaniu i dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu. Budowanie rozwiązań usprawniających pracę i zapewniających osiągnięcie celów.
wskaźniki:
a. aktywny udział w pracy zespołu, aktywność w realizowaniu celów zespołowego,
b. dbałość o zaangażowanie i odpowiednią atmosferę pracy zespołowej,
c. poszukiwanie optymalnych sposobów realizacji zadań zespołu,
d. współpraca i porozumienie z osobami z zespołu,
e. dzielenie się informacjami, wymiana wiedzy i doświadczeń,
f. dawanie i odbieranie informacji zwrotnych,
g. dbałość o interesy członków zespołu,
h. rozwiązywanie konfliktów.
P jak procedury – znajomość i zastosowanie
Praktyczna znajomość i stosowanie się do procedur działania oraz przepisów dotyczących pracy na danym stanowisku.
wskaźniki:
a. znajomość procedur związanych z wykonywaną pracą,
b. stosowanie się do procedur,
c. kontrola zgodności realizowanych działań i procedur,
d. praktyczna znajomość Wewnętrznych i zewnętrznych przepisów,
e. znajomość głównych procedur innych jednostek organizacyjnych.
P jak profesjonalizm i etyka
Budowanie wiarygodności własnej i organizacji poprzez podejmowane działań zgodnych z wyznawanymi normami etycznymi i wartości firmy oraz przyjętych standardów pracy.
wskaźniki:
a. dbałość o wizerunek firmy,
b. przestrzeganie zasad i przepisów,
c. identyfikacja z wartościami firmy (zna, rozumie i działa w zgodzie z wartościami firmy, identyfikuje się z nimi, podejmując decyzje, często odwołuje się do wartości),
d. przestrzeganie standardów pracy (w każdej sytuacji przestrzega standardów pracy, upomina innych gdy widzi, że oni nie przestrzegają ustalonych standardów),
e. uczciwość, szczerość, lojalność (nawet w trudnych sytuacjach jest uczciwy i szczery w kontaktach z innymi, otwarcie przedstawia swoje stanowisko i intencje)
P jak przedsiębiorczość, dążenie do rezultatów
Dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów podejmowanie działań ukierunkowanych na doskonalenie przebiegu pracy. Pozytywne nastawienie do pracy oraz wychodzenie naprzeciw trudnościom i szukanie nowych możliwości.
wskaźniki:
a. dążenie do osiągnięcia wyznaczonych celów,
b. doskonalenie przebiegu pracy,
c. pozytywne nastawienie do pracy,
d. radzenie sobie z wyzwaniami,
e. poszukiwanie i wykorzystanie nowych możliwości,
f. poszukiwanie nowych źródeł danych
P jak przywództwo
Budowanie i wdrażanie inspirujących koncepcji celów oraz wspieranie pracowników w ich osiąganiu. Budowanie zaangażowania zespołów oraz poszczególnych osób w procesie realizacji celów.
wskaźniki:
a. budowanie i wdrażanie inspirujących koncepcji i celów,
b. autorytet i wiarygodność,
c. ukierunkowanie zespołu na realizację założonych celów,
d. przyjmowanie odpowiedzialności za realizację celów,
e. przewodzenie w sytuacjach kryzysowych.
R jak rozumienia i tworzenia informacji
Rozwijanie umiejętności rozumienia i tworzenia informacji stanowi podstawę dalszego uczenia się i innych interakcji językowych. W zależności od kontekstu, kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji mogą być rozwijane w języku ojczystym, języku edukacji szkolnej lub języku urzędowym kraju lub regionu.
wskaźniki:
a. zdolność identyfikowania, rozumienia, wyrażania, tworzenia i interpretowania pojęć, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie, przy wykorzystaniu obrazów, dźwięków i materiałów cyfrowych we wszystkich dziedzinach i kontekstach,
b. zdolność skutecznego komunikowania się i porozumiewania się z innymi osobami, we właściwy i kreatywny sposób,
c. umiejętność czytania i pisania oraz prawidłowego rozumienia informacji pisemnej, wymagają zatem znajomości słownictwa, gramatyki funkcjonalnej i funkcji języka.
d. świadomość głównych rodzajów interakcji słownej,
e. znajomość pewnego zakresu tekstów literackich i innych, a także głównych cech rozmaitych stylów i rejestrów języka.
f. umiejętność komunikowania się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach, a także kontrolowania swojego sposobu komunikowania się i dostosowywania go do wymogów sytuacji,
g. umiejętność rozróżniania i wykorzystywania źródeł różnego rodzaju, poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji, wykorzystywania odpowiednich pomocy oraz formułowania i wyrażania swoich argumentów w mowie i piśmie w przekonujący sposób, odpowiednio do kontekstu. W ich zakres wchodzi krytyczne myślenie oraz zdolność
oceny informacji i pracy z nimi,
h. pozytywna postawa odnośnie rozumienia i tworzenia informacji obejmuje: gotowość do krytycznego i konstruktywnego dialogu, wrażliwość na walory estetyczne oraz zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi. Wiąże się to ze świadomością oddziaływania języka na innych ludzi oraz potrzebą rozumienia i używania języka w sposób pozytywny i odpowiedzialny społecznie.
R jak rozwiązywanie konfliktów
Radzenie sobie z sytuacjami konfliktowym i poprzez osiąganie satysfakcjonującego porozumienia . rozstrzyganie sporów wśród współpracowników, w zespole oraz w relacjach z klientami (zewnętrznymi i zewnętrznymi).
wskaźniki:
a. identyfikowanie sytuacji konfliktowych i sporów,
b. znajdywanie satysfakcjonujących rozwiązań sytuacji konfliktowych,
c. rozstrzyganie sporów wśród współpracowników,
d. asertywne radzenie sobie z konfliktami interpersonalnymi.
e. przeciwdziałanie konfliktom.
R jak rozwiązywanie problemów
Identyfikowanie i weryfikowanie źródeł problemów znajdywanie optymalnej dla danych sytuacji rozwiązań.
wskaźniki:
a. identyfikowanie sytuacji problemowych,
b. znajdywanie informacji niezbędnych do rozwiązania problemu,
c. tworzenie generowanie pomysłów na rozwiązanie problemu,
d. wykorzystanie różnych technik rozwiązywania problemów,
e. określanie najlepszych rozwiązań.
S jak samodzielność
Zdolność do w pełni samodzielnego realizowania uzgodnionych celów, w tym do podejmowania niezbędnych decyzji. Skuteczna, samodzielna realizacja zadań bez szczegółowych wytycznych. Efektywne wykorzystanie czasu pracy, zgodnie z wymaganiami oraz własnymi możliwościami.
wskaźniki:
a. znajomość realizowanych zadań .
b. podejmowanie odpowiedzialności za realizowane zadania,
c. efektywne wykorzystanie własnego czasu pracy,
d. nastawienie na indywidualną realizację zadań,
e. organizacja zasobów potrzebnych do indywidualnej realizacji zadań.
S jak samoświadomość
Świadomość własnych mocnych i słabych stron, świadomość ważnych wartości życiowych, umiejętność zarządzania tymi zasobami w budowaniu własnego udanego życia (osobistego i zawodowego)
Wskaźniki:
a. osoba działa w zgodzie ze swoimi ważnymi wartościami życiowymi, komunikuje je,
b. zgłasza swój udział w zadaniach, w których jej mocne strony mogą wpłynąć na jakość i szybkość jego wykonania,
c. potrafi oddać inicjatywę w projektach, w których lepiej sobie poradzą inni członkowie zespołu.
S jak sumienność, rzetelność i dokładność
Nastawienie na jak najlepsze wykonywanie każdej czynności, dbanie o szczegóły i wysoką jakość efektów pracy (produktów, usług etc). Kultura pracy – dbałość o jakość i zaangażowanie w zadaniach. Podejmowanie długotrwałego wysiłku oraz gotowość do mierzenia się z pojawiającymi się przeciwnościami.
wskaźniki:
a. przyjmowanie i realizowanie wysokich standardów pracy,
b. dążenie do ukończenia z sukcesem podejmowanych zadań,
c. dbałość o jakość szczegóły wykonywanej pracy,
d. gotowość do długotrwałego wysiłku,
e. terminowość w pracy i realizacji zadań.
S jak szkolenie i uczenie
Gotowość i umiejętność skutecznego przekazywania innym posiadanej wiedzy oraz dzielenia się z nimi swoimi doświadczeniami.
Wskaźniki:
a. budowanie własnego autorytetu,
b. dostosowanie przekazu do odbiorców,
c. monitorowanie postępów,
d. zachęcanie do rozwoju – przekazywanie motywujących informacji zwrotnych,
e. gotowość do ciągłego poszerzania własnej wiedzy.
U jak umiejętności techniczne
Obsługa narzędzi oraz maszyn wykorzystywanych w pracy. Sprawne posługiwanie się nowymi rozwiązaniami technologicznymi .
wskaźniki:
a. wykorzystywanie narzędzi i sprzętu niezbędnych do realizacji zadań,
b. obsługa urządzeń technicznych oraz maszyn wykorzystywanych w pracy,
c. wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych,
d. radzenie sobie z podstawowymi problemami technicznymi,
e. zainteresowanie wykorzystywanymi w pracy rozwiązaniami technologicznymi.
U jak umiejętność nawiązywania i budowania relacji
Nawiązywanie, kształtowanie i utrzymywanie pozytywnych, konstruktywnych i satysfakcjonujących dla wszystkich stron relacji międzyludzkich.
Wskaźniki
a. z własnej inicjatywy nawiązuje relacje z innymi osobami,
b. wykorzystuje różnorodne możliwościaby utrzymywać relacje (regularnie umawia się na spotkania, dzwoni, pisze maile) robi to nawet wtedy gdy nie ma żadnego doraźnego interesu,
c. buduje relacje, dostosowując swoje podejscie do osoby i sytuacji, każdego traktuje indywidualnie,
d. okazuje szacunek i zainteresowanie wszystkim osobom, z którymi buduje relacje, niezależnie od tego czy je lubi czy nie,
e. zawsze okazuje gotowość do udzielenia pomocy, niezależnie od tego kto jej potrzebuje, często oferuje swoją pomoc zanim jeszcze zostanie o nią poproszony.
W jak w zakresie nauk przyrodniczych
Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych dotyczą zdolności i chęci wyjaśniania świata przyrody z wykorzystaniem istniejącego zasobu wiedzy i stosowanych metod, w tym obserwacji i eksperymentów, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność człowieka oraz rozumienie swojej odpowiedzialności jako obywatela.
W przypadku nauk przyrodniczych, niezbędna wiedza obejmuje główne zasady rządzące światem przyrody, podstawowe pojęcia naukowe, teorie, zasady i metody, technologię oraz produkty i procesy technologiczne, a także rozumienie wpływu nauki, technologii, inżynierii i ogólnie działalności człowieka na świat przyrody.
Kompetencje te powinny umożliwiać lepsze rozumienie korzyści, ograniczeń i zagrożeń dla ogółu społeczeństwa wynikających z teorii i zastosowań naukowych oraz technologii (w odniesieniu do podejmowania decyzji, wartości, kwestii moralnych, kultury itp.).
Umiejętności obejmują rozumienie nauki jako procesu badawczego prowadzonego za pomocą konkretnych metod, w tym obserwacji i kontrolowanych eksperymentów.
wskaźniki:
a. zdolność do wykorzystywania logicznego i racjonalnego myślenia,
b. zdolność do weryfikowania hipotez,
c. gotowość do rezygnacji z własnych przekonań, jeżeli są one sprzeczne z nowymi odkryciami naukowymi,
d. zdolność do wykorzystywania i posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi oraz danymi naukowymi do osiągnięcia celu bądź podjęcia decyzji lub wyciągnięcia wniosku na podstawie dowodów.
e. zdolność do rozpoznania zasadniczych cech postępowania naukowego oraz zdolność przedstawiania wniosków i sposobów rozumowania, które do tych wniosków
doprowadziły.
f. krytyczne rozumienia i ciekawość,
g. poszanowanie kwestii etycznych oraz wspieranie zarówno bezpieczeństwa, jak i zrównoważenia środowiskowego, w szczególności w odniesieniu do postępu naukowotechnicznego w indywidualnym kontekście danej osoby, jej rodziny i społeczności oraz zagadnień globalnych.
W jak w zakresie technologii i inżynierii
Kompetencje techniczne i inżynierskie to stosowanie tej wiedzy i metod w odpowiedzi na postrzegane ludzkie potrzeby lub wymagania. Kompetencje w zakresie technologii i inżynierii obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność człowieka oraz rozumienie swojej odpowiedzialności jako obywatela. W przypadku technologii i inżynierii, niezbędna wiedza obejmuje podstawowe pojęcia naukowe, teorie, zasady i metody, technologię oraz produkty i procesy technologiczne, a także rozumienie wpływu nauki, technologii, inżynierii i ogólnie działalności człowieka na świat przyrody.
Kompetencje te powinny umożliwiać lepsze rozumienie korzyści, ograniczeń i zagrożeń dla ogółu społeczeństwa wynikających z teorii i zastosowań naukowych oraz technologii (w odniesieniu do podejmowania decyzji, wartości, kwestii moralnych, kultury itp.). Kompetencje te powinny umożliwiać lepsze rozumienie korzyści, ograniczeń i zagrożeń dla ogółu społeczeństwa wynikających z teorii i zastosowań naukowych oraz technologii (w odniesieniu do podejmowania decyzji, wartości, kwestii moralnych, kultury itp.). Umiejętności obejmują rozumienie nauki jako procesu badawczego prowadzonego za pomocą konkretnych metod, w tym obserwacji i kontrolowanych eksperymentów.
wskaźniki:
a. zdolność do wykorzystywania logicznego i racjonalnego myślenia,
b. zdolność do weryfikowania hipotez,
c. gotowość do rezygnacji z własnych przekonań, jeżeli są one sprzeczne z nowymi odkryciami naukowymi,
d. zdolność do wykorzystywania i posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi oraz danymi naukowymi do osiągnięcia celu bądź podjęcia decyzji lub wyciągnięcia wniosku na podstawie dowodów.
e. zdolność do rozpoznania zasadniczych cech postępowania naukowego oraz zdolność przedstawiania wniosków i sposobów rozumowania, które do tych wniosków
doprowadziły.
f. krytyczne rozumienie i ciekawość,
g. poszanowanie kwestii etycznych oraz wspieranie zarówno bezpieczeństwa, jak i zrównoważenia środowiskowego, w szczególności w odniesieniu do postępu naukowotechnicznego w indywidualnym kontekście danej osoby, jej rodziny i społeczności oraz zagadnień globalnych.
W jak wiedza zawodowa
Wykorzystanie wiedzy, umiejętności i doświadczenia pozwalające na wykorzystywanie zadań na wykonywanie zadań zawodowych na wysokim poziomie. Odpowiednia orientacja w dziedzinie związanej z wykonywaną pracą.
wskaźniki:
a. praktyczna znajomość dziedziny związanej z własną pracą,
b. umiejętne korzystanie ze źródeł informacji z zakresu wiedzy zawodowej,
c. wykorzystywanie wiedzy zawodowej w praktyce,
d. zainteresowanie i bieżąca aktualizacja specjalistycznej wiedzy zawodowej,
e. doskonalenie pracy gdzie dzięki wykorzystaniu zdobytych doświadczeń.
W jak wielojęzyczność, języki obce
Zdolność do prawidłowego i skutecznego korzystania z różnych języków w celu porozumiewania się.
Wskaźniki:
a. zdolność rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych i kulturowych, w zależności od potrzeb lub pragnień danej osoby.
b. zdolność do pośredniczenia między różnymi językami i mediami. W razie potrzeby mogą one obejmować utrzymywanie i dalsze rozwijanie kompetencji w zakresie języka ojczystego, jak również opanowanie języka(-ków) urzędowego(-ych) danego kraju.
c. znajomości słownictwa i gramatyki funkcjonalnej różnych języków oraz świadomości głównych rodzajów interakcji słownej i rejestrów języka. Istotna jest również znajomość konwencji społecznych oraz aspektu kulturowego i zmienności języków.
d. zdolność rozumienia komunikatów mówionych, podejmowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy oraz czytania, rozumienia i tworzenia tekstów, z różnym poziomem biegłości w poszczególnych językach.
e. zdolność do właściwego wykorzystywania narzędzi oraz do uczenia się języków w sposób formalny, poza formalny i nieformalny przez całe życie.
f. docenianie różnorodności kulturowej, a także zainteresowanie różnymi językami i komunikacją międzykulturową oraz ciekawość ich.
g. poszanowanie indywidualnego profilu językowego każdej osoby, w tym szacunek zarówno dla języka ojczystego osób należących do mniejszości lub pochodzących ze środowisk migracyjnych, jak i docenianie języków urzędowych danego kraju jako wspólnych ram interakcji.
W jak wytrwałość i konsekwencja
Terminowe i konsekwentne realizowanie powierzonych zadań, także trudnych i monotonnych.
Wskaźniki:
a. systematyczność w działaniu
b. utrzymywanie wyrównanego i efektywnego tempa pracy
c. pozytywna postawa w obliczu trudności,
d. podejmowanie ciągłych prób pomimo porażek, nie poddawanie się,
e. konsekwencja i nie uleganie wpływom.
W jak wywieranie wpływu
Ukierunkowane – zgodne z własnymi intencjami – wpływanie na postawy, decyzję i zachowania innych osób.
wskaźniki
a. przekonywanie innych do określonych postaw i decyzji,
b. wykorzystania odpowiedni do sytuacji i osób argumentacji,
c. kierunkowe wpływanie na stan emocjonalny innych osób,
d. radzenie sobie z wątpliwościami i oporem innych osób,
e. wykorzystania odpowiednich technik wywierania wpływu.
Z jak zaangażowanie
Aktywne działanie i wykazywanie się inicjatywą, determinacja do pokonywania trudności i gotowość do poświęceń w razie potrzeby.
Wskaźniki:
a. osoba prezentuje pozytywne nastawienie do pracy także wtedy, gdy napotyka na trudności lub gdy sytuacja wymaga od niego zwiększonego wysiłku,
b. regularnie przejawia inicjatywę w pracy, zgłasza swój udział w realizacji projektów i zadań, nawet wtedy, gdy wykraczają one poza jego codzienne obowiązki,
c. proponuje usprawnienia,
d. dąży do osiągnięcia bardzo dobrych wyników we wszystkich zadaniach, które wykonuje,
e. jest zdeterminowana w działaniu (chętnie podejmuje się trudnych zadań, napotkane trudności mobilizują go do zwiększenia wysiłku, nawet w obliczu porażki nie zniechęca się).
Z jak zarządzanie procesami
Określanie, kontrolowanie, koordynowanie i udoskonalanie procesów. Dążenie do usprawnienia funkcjonujących procesów, systemów, rozwiązań w ramach organizacji.
wskaźniki:
a. budowanie mapowanie procesów.
b. określanie przebiegu zadań w ramach procesu,
c. określanie wskaźników i Kontrola procesu,
d. identyfikacja i rozwiązywanie problemów,
e. udoskonalanie procesów.
Z jak zarządzanie projektami
Realizacja projektu zgodnie z założeniami czas budżet jakość. Określanie koordynacja i kontrola działań w ramach projektu.
wskaźniki:
a. przygotowanie projektu,
b. koordynacja zadań projektowych,
c. przygotowanie i organizacja prac zespołu projektowego,
d. monitorowanie i kontrolowanie jakości oraz terminowości pracy,
e. zarządzanie ryzykiem projektu.
Z jak zarządzanie zespołem
Tworzenie i zarządzanie zespołami, rozumienie ich potrzeb oraz mobilizowanie ich do jak najefektywniejszego działania. Organizacja pracy zespołu . Realizacja planów i spraw bieżących poprzez zapewnienie i wykorzystywanie zasobów oraz koordynację pracy ludzi w podległym obszarze.
wskaźniki:
a. przekształcanie planów na działania operacyjne dla zespołu,
b. rozdzielanie i przydział zadań,
c. koordynację pracy ludzi w podległym obszarze,
d. monitoring realizacji zadań,
e. zapewnianie i wykorzystanie zasobów.